BattleBots’ är ett amerikanskt tv-program som ursprungligen gick från 1999 till 2002. De fem sistnämnda tävlingarna sändes på TV och sändes på Comedy Central, och kallades i vardagsspråk ”Säsong 1.0” till ”5.0”. Dessförinnan var det två tävlingar som inte sändes, den första hölls i Long Beach, Kalifornien, som spelades in för ”BattleBots Beginnings” VHS-band/DVD. Den andra hölls i Las Vegas, Nevada och gjordes tillgänglig på pay-per-view, men den blev senare också tillgänglig på DVD.
Showen återupplivades 2015 som en tv-serie med sex avsnitt, och den filmades i San Francisco. Säsongen sändes på ABC under sommaren samma år och kallades för säsong 1. Efter framgången förnyades BattleBots för en andra säsong som gick i tio avsnitt.
Den 5 juli 2017 köpte Science Channel rättigheterna att återuppta ABC Battlebots-avsnitt, även om 2017 inte skulle ha någon egen säsong. Rättigheterna att producera framtida säsonger flyttades till Discovery under den tiden, från och med säsongen 2018. BattleBots har sänts på Discovery sedan dess, med en spin-off-serie BattleBots: Bounty Hunters som också sänds på deras prenumerationstjänst, Discovery +, 2021.
Ursprung
BattleBots härrörde från den ursprungliga robotstridsserien Robot Wars. Robot Wars, som skapats av Lucasfilms leksaksdesigner Marc Thorpe, lockade byggare från hela USA, och så långt bortifrån som Frankrike, för att bygga kamprobotar och slåss med dem i ett lager i San Francisco. 1997 uppstod rättsliga tvister mellan Thorpe och hans huvudsponsor Profile Records, vilket resulterade i att Profile licensierade Robot Wars till BBC i Storbritannien utan Thorpe ombord.
En stor kontingent av stamgäster från US Robot Wars sympatiserade med Thorpe och vägrade att ha några fler kontakter med Robot Wars, vilket ledde till att 1998 och 1999 Robot Wars US-evenemang ställdes in.
Trey Roski och Greg Munson, byggarna av La Machine, bestämde sig för att organisera sitt eget evenemang för att avsluta den tvååriga torkan och ge sina medbyggare ett utlopp för att slåss mot sina robotar. De bestämde sig för namnet ”BattleBots” för sina tävlingar. Evenemangen visade sig vara enormt populära bland den lokala publiken, och en drog nästan fullt hus. Den andra händelsen gjordes tillgänglig på Pay-Per-View och visade sig explosivt populär även där. Därefter plockades BattleBots upp av Comedy Central.
Jay Leno stödde BattleBots flera gånger på The Tonight Show och beställde en robot som heter Chin-Killa, byggd i hans namn för att slåss i uppvisningsmatcher. Populariteten för BattleBots fortsatte att växa och drog över 400 deltagare i säsong 5.0.
Robot Wars höll under tiden två amerikanska tävlingar i Storbritannien. De försökte locka BattleBots-byggare med en helt kostnadfri resa till London, förutsatt att de ändrade sin robots namn och målade om den om den varit med på BattleBots. De flesta av de framstående BattleBots-byggarna var fortfarande missnöjda med Robot Wars och tackade nej till inbjudan, men en del mindre kända lag nappade och dök upp för att delta.
Under Super Bowl 2001 sändes en Bud Light-reklam som presenterade en fiktiv tävling som heter ”Robotbash” och en robot gjord av Bob och Chuck Pitzer som i huvudsak var Tripulta Raptor med specialeffekter. BattleBots stämde för upphovsrättsintrång men de fick stryk i domstol. Oavsett så köpte MTV ut Comedy Central och efter att säsong 5.0 slutade ville MTV inte ha Battlebots som en del av deras lineup, så deras kontrakt avslutades.
Under åren som följde ägde fortfarande lågprofilerade BattleBots-tävlingar rum i samma BattleBox, särskilt 2004 RFL Open och BattleBots IQ-evenemang som satte prejudikat för moderna konkurrenter som Andrea Gellatly och Will Bales. Medgrundarna Trey Roski och Greg Munson kämpade för att komma överens om ett avtal med ett nytt nätverk för att sända BattleBots igen, allt från FOX Broadcasting Company till den kanadensiske filmskaparen James Cameron, innan de slutligen plockades upp av ABC.
Under de två första säsongerna av programmet på Comedy Central användes en helt annan logotyp, även om det redan fanns en logotyp som användes på andra ställen. Från och med säsong 3.0 användes den mer igenkännliga klassiska BattleBots-logotypen för TV-programmet och den fanns kvar tills programmet återupplivades för ABC, där det fick en mycket enklare logotyp som saknade de animerade klorna och kugghjulen. Från 2020 och framåt förenklades logotypen och liknade ”BB” där en bokstav är röd och den andra är blå, vilket återspeglar färgerna på de två startrutorna.
Format
BattleBots-tävlingar var nästan identiska med US Robot Wars-formatet, en rak knockout-turnering i varje viktklass. Alla som dök upp med en regelkompatibel robot fick tävla i första omgången. De två icke-sända säsongerna var dubbel-elimineringar, medan resten bara var singel. Under Comedy Central-säsongerna sändes matcher efter producentens gottfinnande, och varje show skulle vanligtvis innehålla minst en kamp från varje viktklass. I säsong 3.0 och senare skulle seedade robotar få automatiskt inträde i topp 32.
En robot ansågs vara utslagen om den var orörlig i trettio sekunder och helt separerad från sin motståndare. Om det inte fanns någon klar vinnare efter tre minuter, skulle domarna utse en vinnare baserat på aggression, strategi och skada.
Också med i varje säsong var ett slag mellan de 32 bästa i varje klass. De lägre 16 skulle slåss i den första omgången, från vilket domarna skulle utse två vinnare. Vinnarna anslöt sig till de 16 bästa i det kungliga slaget, som skulle sluta med att domarna valde ut de tre bästa kämparna och publikens applåder som slutligen avgjorde vinnaren. Dessa omgångarna hölls inte under säsong 5.0 på grund av ett säkerhetsproblem under ett tungviktsslag som fick en av Nightmares tänder att flyga genom BattleBox-taket och in i publiken. Lyckligtvis skadades ingen i händelsen.
För säsong 5.0 ersatte mer komiska segment de allmänna byggarsegmenten från de tidigare avsnitten. Några exempel var Bots in the News och Crossing Over.